ДНЕВНАТА СВЕТЛИНА Е НЕОБХОДИМОСТ, А НЕ ЛУКС


Прекарваме 90% от времето си на закрито и буквално няма заместител на дневната светлина, който да ни предпазва от въздействията върху здравето вследствие на липсата на светлина за тялото ни.


Дори най-ярката изкуствена светлина не може да замести дневната светлина по отношение на ползите, които има за поддържане на здравето. Научните изследвания са доказали връзките между липсата на дневна светлина и различни физически и психически проблеми. На практика експертите са изчислили, че 15% от световното население страда от различни степени на САР (сезонно афективно разстройство, или зимна депресия) и тази тенденция нараства с увеличаването на географската ширина.  

Освен това има много други здравословни проблеми, свързани с липсата на достатъчно дневна светлина. Например недостигът на витамин D, който се свързва с проблеми, като умора, изтощение и по-голяма податливост на заболявания. Трябва да излизате навън, за да може тялото ви да бъде изложено на слънчевата светлина, която стимулира производството на витамин D, а в Европа и другите северни страни трябва да бъдете навън през лятото. Изкуствената светлина също така може да обърка биологичния ни часовник, което да доведе до проблеми с концентрацията, високо кръвно налягане и други.

СИМПТОМИ

Въпреки че последствията от липсата на дневна светлина не могат да се видят с просто око, на тях трябва да се гледа сериозно. Метаболизмът ни се нуждае от дневна светлина, за да функционира правилно, следователно общата умора и неспокойният сън са чести симптоми. От своя страна нарушенията на съня се свързват с проблеми, като стрес, депресия, сърдечна болест, по-голяма податливост на инфекции.

РЕШЕНИЯ

Когато говорим за внасяне на повече дневна светлина в ежедневието ни, за повечето хора вероятно това звучи като реакция на проблем, който не са знаели, че имат. Затова е трудно да бъдат мотивирани. Но не забравяйте – проблемите са реални и справянето с тях може драстично да подобри общото ви качество на живот.

Науката е доказала, че получаването на повече дневна светлина подобрява физическото и психическото здраве, така че има някои малки, лесни промени, които могат да бъдат направени още днес:

1.


Следвайте (естествената) светлина

Внесете в дома и на работното място възможно най-много дневна светлина. Изкуствената светлина не може да възпроизведе качествата на слънчевата светлина, която е естествен антидепресант, затова се опитайте да използвате слънцето като основен източник на светлина и допълвайте с изкуствена, когато е необходимо. Също така преместете кухненската маса или бюрото си по-близо до прозореца.

2.


Излизайте на разходка

Излизайте навън, когато имате възможност, и се старайте да се разхождате редовно. Повечето учени са съгласни, че стоенето на дневна светлина по два часа на ден е чудесно средство за подобряване на умственото ни състояние.

3.


Влезте в ритъм

Тялото ни може да се синхронизира с така наречения 24-часов ритъм на живот „сън – работа – почивка“ само чрез правилно излагане на светлина и тъмнина. Ако е възможно, ориентирайте спалните, особено тези на тийнейджъри и млади хора, които имат забавен биологичен часовник и често трудно се събуждат сутрин, на изток към изгряващото слънце.

ПОГЛЕД КЪМ ОБЩАТА КАРТИНА

Освен новите ежедневни навици е важно да използвате случая да направите и фундаментални промени в климата на дома си. Прекарваме 90% от времето си на закрито, като 2/3 от него сме в дома си, затова той е идеалното място, откъдето да започнем да подобряваме живота си на закрито.

 

Подобрете своето налично пространство

Помислете как можете да „внесете външната среда в стаята“ чрез повече дневна светлина в дома си. Тъй като повечето от нас живеят в града, до известна степен сме се отчуждили от природата. Потърсете прозорци или врати, които увеличават количеството дневна светлина в стаята – имайте предвид, че покривните прозорци осигуряват повече дневна светлина от обикновените.

Разширете пространството си по правилния начин

Добавянето на допълнителна квадратура към жилището ви е чудесен начин да подобрите живота си на закрито. Помислете за реновиране или разширяване на тавана и дайте предимство на решения, които осигуряват чист въздух и дневна светлина.

Смяна на жилището

Когато търсите нов дом, имайте предвид, че по-старите имоти може да имат проблеми, които ще окажат въздействие върху климата в дома. Например проверете дали през прозорците влиза достатъчно дневна светлина. Ако не е така, помислете къде можете да поставите още прозорци или врати. Също така, когато стигнете до етапа на боядисване, изберете боя с по-светъл цвят. Това ще създаде огледални повърхности, които ще отразяват по-добре светлината в дома ви.


ДНЕВНАТА СВЕТЛИНА МОЖЕ ДА ПОДОБРИ СПОСОБНОСТТА ЗА УЧЕНЕ НА ДЕЦАТА С ДО 15%

Науката е доказала, че класните стаи, в които има достатъчно дневна светлина, допринасят за по-ефективно учене в сравнение с лошо осветените стаи. Няма никакво съмнение, че тези ползи важат също у дома и на работното място.

КАКВО МОГА ДА НАПРАВЯ?

Има много начини да осигурите по-добър въздух и повече дневна светлина в дома си. Някои са бързи и лесни, други изискват повече време, но ще ви осигурят значителни подобрения в дългосрочен план.